14. elokuuta Cityn toimitus
Ravintoloiden taso alkaa olla Helsingissä jo niin korkealla, että ruoan laatu ei enää riitä ravintolan ainoaksi kilpailuvaltiksi. Asiakkaiden vaatimustason kasvaessa palvelun laadulla on yhä suurempi merkitys. Tämän tietää myös Vuoden Tarjoilija Noora Sipilä, joka työskentelee tällä hetkellä BasBas & Staff Wine Barissa. Ravintoloihin ei mennä vain täyttämään vatsaa, vaan illalta odotetaan kokonaisvaltaisia elämyksiä. Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia ruoan ja juoman alkuperästä sekä reseptiikasta. Monissa paikoissa kokit esittelevät valmistamansa annokset asiakkaille. Tämä tuo palveluun persoonallista otetta. “Kun asiakas näkee ihmisen siellä annoksen takana, se tuottaa toisenlaisia elämyksiä kuin se, että annoksia tehdään suljettujen ovien takana ja joku anonyymi henkilö kuljettaa ne pöytään.”
Tarjoilijalta vaaditaan hyvää pelisilmää. Jotkut haluavat tietää hyvinkin tarkkaan mistä viinit ja annosten raaka-aineet ovat peräisin, toisille riittää se, että ruoka maistuu hyvältä. Toiset kaipaavat illan aikana runsaastikin huomiota, osa ei juuri lainkaan.
Tilannetaju onkin Sipilän mukaan yksi tarjoilijan tärkeimmistä ominaisuuksista.
“Pitää pystyä reagoimaan nopeasti tilanteisiin, mutta myöskin ennakoimaan, että pystyy lukemaan asiakasta ja hänen toiveitaan.”
Palvelun merkityksen korostuessa myös tarjoilijoilta vaaditaan entistä enemmän. Samalla arvostus alaa kohtaan on hienoisessa nousussa.
Sipilä pitää erityisen tärkeänä sitä, että tarjoilijat osaavat itse arvostaa työtään ja ammattitaitoaan.
“Ollaan menossa hyvään suuntaan, ja tällä hetkellä alalla on paljon intohimoisesti työtä tekeviä ihmisiä jotka todella arvostavat alaa ja ovat ylpeitä siitä mitä tekevät.” “He ketkä tätä tekevät tosissaan, tekevät sitä täydellä sydämellä. Kun sitä intohimoa on, se myös välittyy asiakkaalle.”